Όμιλος Ρητορικής

Ρητορικοί Λόγοι  test test

Ρητορικός όμιλος 5ου Γυμνασίου Ωραιοκάστρου.

Σκέψου, μίλα ,πείσε!

 Τη σχολική χρονιά 2013-2014  λειτούργησε στο σχολείο μας ρητορικός όμιλος αποτελούμενος από μαθητές  της β? και γ? γυμνασίου . Οδηγηθήκαμε σ? αυτή την απόφαση με τη σκέψη ότι η εξάσκηση στη ρητορική τέχνη αφενός συμβάλλει στο να οξύνουν οι μαθητές την κρίση τους , να ασκηθούν στην επιχειρηματολογία και να εξοικειωθούν με το διάλογο ως τρόπο επίλυσης των διαφορών , αλλά και αφετέρου ενισχύει τη θετική διάθεση των μαθητών απέναντι στο σχολείο προσφέροντας την ευκαιρία για δημιουργική μάθηση που δίνει έμφαση στην πρωτοβουλία του μαθητή αυξάνοντας την αυτοπεποίθηση του. Η ρητορική ως τέχνη του λόγου και της πειθούς ,προετοιμάζει τους μαθητές για τον αυριανό ρόλο του ενεργού και δημοκρατικού πολίτη , που έχει άποψη  για ό,τι συμβαίνει γύρω του και που μπορεί να την εκφράσει αποτελεσματικά.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καραγιάννη Δήμητρα

Επιχειρηματολογία: Μέσο μεταβίβασης απόψεων. Αποτελεσματικό μέσο επίλυσης διαφορών .Κυρίαρχη έκφραση επικοινωνιακής δραστηριότητας. Θεμελιώδες μέσο ιδεολογικής , οικονομικής, πολιτικής χειραγώγησης. Πώς μπορούμε , ως εκπαιδευτικοί, να συμβάλουμε στην ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής προφορικού και γραπτού επιχειρηματολογικού λόγου των μαθητών μας αλλά και στη δυνατότητα κριτικής επεξεργασίας του; Αντλώντας στοιχεία από τη ρητορική ως τέχνη της αποτελεσματικής χρήσης της γλώσσας αλλά και ως δίπλευρη θεώρηση κάθε θέματος .

Στόχος του προγράμματος είναι η παράλληλη και σε βάθος ανάπτυξη σκέψης και λόγου. Πιο συγκεκριμένα η καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης , αλλά και του «καλώς λέγειν» , δηλαδή του λόγου που χαρακτηρίζεται από γραμματική αρτιότητα,  αισθητική ομορφιά και πρακτική αποτελεσματικότητα με την ισχύ της επιχειρηματολογίας .Επιπλέον αναμένεται οι μαθητές να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση μέσω της συνεχούς έκθεσής τους στο κοινό, να μάθουν να συνεργάζονται , να αποκτήσουν διαλλακτικότητα και να συνειδητοποιήσουν την αξία της επικοινωνίας και της δημοκρατικής αντιπαράθεσης απόψεων. Ακόμη να καταλάβουν τη σημασία της ενημέρωσης και της έρευνας και να μάθουν πώς να μαθαίνουν. Να αποκτήσουν την ικανότητα ιεράρχησης υλικού ορισμένου όγκου , ευκολία στη δόμηση της σκέψης και του λόγου (εισαγωγή ? ανάπτυξη- συμπέρασμα), δυνατότητα ορισμού εννοιών και περιληπτικής απόδοσης ομιλίας , εξοικείωση με την κατανόηση και αντίκρουση επιχειρηματολογίας, αλλά προπαντός τη δυνατότητα γρήγορης και ψύχραιμης αντίδρασης σε κάθε πρόκληση !

Δραστηριότητες: Οι μαθητές θα εξοικειωθούν με την παραγωγή προφορικού λόγου και μέσα από δραστηριότητες και ρητορικά αγωνίσματα , όπως οι Αγώνες Επιχειρηματολογίας- Αντιλογίας (Διττοί Λόγοι) και ο Αυθόρμητος Λόγος , η εκφραστική ανάγνωση, οι ασκήσεις σωστής εκφοράς του λόγου (επιτονισμός, στίξη, γλώσσα του σώματος) , το παιχνίδι ρόλων, οι τεχνικές του εκπ/κού δράματος , η έρευνα σε ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο , η χρήση σχημάτων λόγου, η προετοιμασία προφορικών εισηγήσεων, η εξοικείωση με τεχνικές παραγωγής ιδεών κτλ. αναμένεται να αναπτύξουν  τη δημιουργική τους σκέψη και να καλλιεργήσουν τον προφορικό τους λόγο, αλλά και να έχουν το θάρρος της γνώμης τους και την άνεση να την εκθέσουν μπροστά σε κοινό.

 Θέματα: Η διαθεματικότητα και η διεπιστημονικότητα του προγράμματος είναι προφανής. Πολλά από τα θέματα θα αντλούνται από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας , της Λογοτεχνίας, της Βιολογίας , της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής , της Ιστορίας , των Θρησκευτικών και από άλλα μαθήματα δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους μαθητές να εμβαθύνουν σε έννοιες και γνώσεις.

Αποτίμηση- Αξιολόγηση: Έμφαση θα δίνεται ,τέλος , στη συνεχή αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση κάθε δραστηριότητας καθιστώντας έτσι τους μαθητές συνειδητούς ακροατές και κριτές χωρίς ίχνος ανταγωνισμού . Επίσης οι μαθητές καλούνται να αξιολογήσουν το ίδιο το μάθημα και να κάνουν προτάσεις για αλλαγές. Γονείς και φίλοι θα μπορούν να παρακολουθήσουν τους μαθητές σε ειδικές εκδηλώσεις που θα οργανώνονται από το σχολείο μας.